Директори українських закладів освіти зазвичай виконують безліч функцій. Це болюче питання у своєму блозі підняв Ігор Лікарчук, український освітній діяч та ексдиректор Українського центру оцінювання якості освіти.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
Підписатися
Він поділився історією директорки ліцею на Київщині, яка прагнула перетворити свій навчальний заклад на сучасну, безпечну і комфортну школу. За його словами, молода директорка почала роботу з великим ентузіазмом. Вона мріяла створити щось для дітей - не задля звітів і формальностей, а дійсно для учнів. Кожна дрібна перемога приносила їй щиру радість: новий кабінет, відремонтована стіна чи економія коштів у бюджеті закладу. Найбільшою ж перемогою став ремонт укриття, необхідного для безпеки учнів під час повітряної тривоги. Відтепер у разі загрози школярі могли спуститися до теплого та обладнаного підвалу, а не бігти ховатися за 300 метрів до найближчого маркету.
"Зробили. Відкрили. Раділи. Пишалися.
А через два тижні – перевірка.
Аудит. Поліція. Слідство.
Підозра у «завищених обсягах виконаних робіт».
Чи винувата директорка, яка підписала акти виконаних робіт, не вникаючи у сутність? Так, винувата. І має відповідати за це. Але я про інше.
Уся ця історія – не про крадіжку, а про систему, у якій директор школи може стати винним у наївності.
Бо він не бухгалтер, не будівельник і не юрист. Він педагог.
І коли підписує акт виконаних робіт, він просто довіряє тим, хто мав би розумітись на цьому — спеціалістам, управлінцям, підрядникам. Але саме цей підпис стає для нього петлею", - зазначив Ігор Лікарчук.
Він наголосив на абсурдності ситуації: від директора школи вимагають бути всіма одночасно - педагогом, психологом, кризовим менеджером, юристом, фінансистом і навіть фасадом громади - хоча система освіти ніяк не готує його до таких завдань. Замість навчання реальним управлінським функціям, як-от аналізу договорів чи захисту себе під час аудиту, директори змушені засвоювати написання наказів і освоювати поверхневу комунікацію.
"І тому такі директори, як ця молода ентузіастка, стають жертвами двох систем одночасно: педагогічної, яка очікує від них дива, і державної, яка за будь-яке диво вимагає звіту в трьох примірниках і з «мокрою печаткою».
Ініціатива перетворюється на ризик. Відповідальність – на підозру.
Виявляється, найнебезпечніше в школі – не дрон і не ракета.
Найнебезпечніше – підпис під актом виконаних робіт.
Бо від нього може початися слідство.
І відчуття провини – навіть у того, хто просто хотів зробити дітям краще" - наголосив освітянин.
На його думку, необхідно позбавити директорів шкіл обов'язків, які не мають нічого спільного з педагогікою. Ремонти, життєзабезпечення закладу та адміністрування фінансів - усе це повинно відійти до спеціально створених центрів ресурсного забезпечення. Таким чином чиновники та інші управлінські структури замість того, щоб ускладнювати життя освітян, нарешті перейдуть від формальної функції до практичної допомоги. В таких центрах працюватимуть інженери, бухгалтери і технічні фахівці, які візьмуть на себе всі господарські питання та утримання освітніх закладів.
Така реформа системи дозволить директору сфокусуватися виключно на освітньому процесі — не готувати школу до нового навчального року або опалювального сезону, а приймати вже готовий до роботи заклад після літніх ремонтів.
"Знаю, що це буде не скоро. Якщо буде взагалі. Хоч у багатьох країнах світу є саме так.
Тому казав і кажу директорам шкіл. Завжди майте сміливість сказати «ні».
Жодні умовляння, погрози і навіть апеляції до «дітей» не можуть бути підставою, щоб такий документ підписати.
Потім вас не захистить ніхто і ніколи. Система зробить вигляд, що вас не знала.
Бо в нашій освіті ініціатива часто має коротку інструкцію: спочатку діяти – потім пояснювати, чому винен.
Мені стало дуже шкода цю директорку. Вона хотіла зробити краще. Як педагог. І це стало її помилкою. Визнавати це – дико. Але це факт.
Знаю, що її чекає. Ще до суду назвуть злодюгою і корупціонеркою. Лише не знаю, для чого і чому?" - підсумував Ігор Лікарчук.
Раніше портал Знай писав, що педагог пояснила важливе правило у школах.
Крім того, ми повідомляли, що вчителька дала учням “три життя”: батьки розкритикували новий метод.
Також портал інформував, що студентам повернуть витрати на навчання: треба встигнути до кінця року.